Hur?!

Jag vägrar tro att det ska vara så här svårt! De är ju små, för bövelen! Inga mångårigt utbildade proffesorer. Mina barn that is.

Men jag lovar. Den här uppgiften är den största utmaning jag någonsin ställts inför. Och dessutom gör den mej så känslomässgt utmattad att jag sällan känner igen mej själv nowadays.

Min 2-åring blev visst arg. För att jag inte ville vara i sovrummet med honom. För att jag istället behövde fixa mat. Han skrek. Skrekskrekskrekskskrekskrek i vad som kändes som oändligheter. Samtidigt gjorde hans lillebror detsamma. 

Jag stod där. Och undrade hur jag skulle göra. Låta den äldsta få som han ville och därmed tysta skriket. Lyfta upp den yngsta och vyssja till sömns igen. Skulle onekligen vara den enklaste vägen att ta.

Så varför in hell var jag tvungen att göra tvärtom?! Be Lennon komma till mej istället och låta Vince ligga kvar i vagnen och försöka få honom att somna om själv. Why? Why? Why? I ask myself.

Jo, för att jag är livrädd att göra mina ungar till skrikiga monster. Jag vill inte ha barn som aldrig accepterar ett nej. Som bara vill att alla ska följa deras vilja. Det är verkligen min mardröm. Och har varit så från första dagen jag klev över tröskeln med min förstfödde.

Jag vill vara tydlig. Konsekvent. Rättvis. Pedagogisk. Fast jag inser nu att gränsen är hårfin till att istället bli envis, osäker, vrång och ytterst regelrättig. För även om jag från början vet vad jag vill med det jag bestämmer eller gör med mina barn, så slutar det alltid med att de inte följer MITT manus. Jag känner mej skrattretande naiv när jag står där i tumultet och undrar hur i helaste helvetet jag någonsin kunde tro att beslutet jag fattade från början var klokt.

Stora livsbeslut såsom husköp, giftermål, yrkesval etc är ingenting i jämförelse med hur svårt det är att bestämma huruvida ungen ska få lämna bordet innan alla ätit upp eller inte. Och dessa vardagliga beslut måste fattas flera jävla gånger om dagen. Om nästan allt.

Jag är så eländigt trött efter bråket idag. Inte så mycket för att det var jobbigt att lyssna till skriket. Utan för att jag har sådan ångest för om jag tog rätt eller fel beslut. Var jag tydlig mot min fina Lennon? Förstod han varför jag inte kom? Varför han istället skulle gå till mej? Eller är han skadad för livet?!

Jag vet!!! Det låter vansinnigt överdrivet. Men faktum är att det är så jag känner. Ofta.

Min moster, som är förskollärare, hon är klok. Hon säger till mej att jag inte är mer än mänsklig. Att vi alla gör tokiga saker eller fattar fel beslut ibland. Men barn förstår, säger hon. Barn fattar om man ångrar sej efteråt. Barn kan ta ett förlåt. Jag tänker på min moster varje gång jag hamnar i jobbiga situationer med mina barn. Att så länge jag vill deras bästa så löser det sej. Jag tänker att hon nog har rätt. Att jag i efterhand kanske kan rätta till det om jag (återigen) fattade fel beslut in the first place. 

Men jag är fortfarande inte säker. Ibland tänker jag att till och med min hund är en lämpligare förälder än jag själv;


  


Kommentarer
Postat av: Cissi

Fina fina kloka Kicki! Du reflekterar mkt sunt över dina beslut tycker jag, så du behöver aldrig aldrig tvivla på att det du gör och beslutar är gott och välgrundat. Myself on the other hand, not so good and reflective. PUSS

2010-03-29 @ 18:09:30
Postat av: Anonym

Du kanske inte är den allra bästa föräldern... Inte jag heller... Men sån förälder finns nog inte (inbillar jag mig...). Inte jämt i alla fall, i alla hundrafemtioelva beslut som måste fattas under en dag... Men du är den allra bästa mamman för just DINA barn. Och jag för mina. Det är jag säker på att dom tycker!

2010-03-29 @ 19:21:10
URL: http://cecilia-och-livet.blogspot.com
Postat av: Anna

Kan inte du skriva en kåseribok?? Älskar att läsa din blogg =) Din moster låter klok. Du är åxå klok. Kram

2010-03-29 @ 21:41:57
Postat av: Ulli

Din moster är så klok! Lyssna mer på henne.

Man vet ju aldrig vad som är rätt eller fel, innan jag fick barn var det självklart att man skulle vara konsekvent, nu händer det ytterst sällan...



Galen 2-åring finns här med men också en 4-åring som man kan resonera med och som fattar aningen mer även om han också kan blir vansinnig, så vad jag försöker säga är att det blir lättare o ligisterna blir större och det är mkt lättare att sätta gränser när dom är lite större.



Men visst är det tur att man får så mkt kärlek också annars hade dom ju hamnat på "Blocket" både en och två gånger :-)



KRAM



2010-03-29 @ 22:46:42
Postat av: Malin

Jag är en perfekt förälder. Till andras barn, that is. Jag vet alltid vad jag ska göra! Gör aldrig fel. Om bara andras barn hade mig som förälder så skulle världen vara en bättre plats att leva i...OBS!!Detta gäller alltså ANDRAS barn, people. Inte om jag nu skulle få några egna. Oh, noo...då vore jag nog föräldern from hell:). PUSSSS

2010-03-30 @ 09:21:31
Postat av: Anna

Vi är i samma båt, det är helt klart. Ibland flyter den och ibland, som nu, läcker den som ett såll... Och det är bara att bita ihop och ösa. Blä.

Kraaaaaaaaaam

2010-03-30 @ 12:25:11
URL: http://lararjaveln.blogspot.com
Postat av: Fru L

Tack för att du förgyller min dag hjärtat!! Pussa dom små från faster Sia

2010-03-30 @ 13:11:22
Postat av: pian

Fina Kicki, DU är så klok och träffsäker så jag tror alla känner igen sig. ÄR så glad att du är min vän! Längtar tills på fredag! <3

2010-03-31 @ 12:33:47
Postat av: Kicki

Cissi: Du e visst reflective!!! Å fattar välgrundade beslut! Det är därför H är så ljuvlig!!



Cecilia: Du har nog rätt!



Anna: Tack söta du!



Ulli: Blocket, ja... Har inte tänkt på det!



Malin: Med andras ungar är det en barnlek! Kom hit å hjälp mej!!! Puss!



Anna: Japp. Ös på ba! Det e bara att ösa på ;)



Fru L: Dom har fått sina pussar och skickar massor tillbaka till dej :)



Pia: Å jag glad för att DU e min fina vän! Jag längtar me´!



2010-03-31 @ 21:36:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0