Korv med bröd.

Det här med sömn har blivit en sådan stor grej och under denna sjukvecka har min brist på sömn antagit oanade proportioner.

Vince sover dåligt om nätterna. När han är sjuk sover han ännu sämre. Jag blir irriterad i vanliga fall och då kan man ju ana vad jag blir när jag själv är sjuk samtidigt. Jösses, denna vecka!

Orolig, utmattad, irriterad och febrig har jag lag mej i sängen hos vår lille bebis. Tidigt, varje kväll! För att orka natten. Där ligger jag och ammar. Klappar rumpan och vyssjar. Så kommer maken och lägger sej. Och jag blir arg som ett bi! Känner mej så fruktansvärt avundsjuk på honom för att han suttit uppe och tittat på TV i lugn och ro medan jag försökt söva ungen samt själv få lite sömn. Jag vill skrika åt honom att jag minsann klappat Vince på rumpan i fem omgångar á 130 klapp, under de senaste två timmarna.

Jag önskar, där jag ligger, att jag fört protokoll på antal rumpklappningar, omkringbäranden och blöjbyten jag utfört de senaste dagarna. Jag blir galen! På riktigt alltså. Jag känner mej HELT sjuk i huvudet. Jag vill ha millimeterrättvisa! Som jag ville när jag var liten och skulle dela en burk coca cola med brorsan. Sen vill jag ha någon att skvallra till. Säga typ: "Vet du?! Vet du, Johan?! Han! Han klappade inte Vince på rumpan en endaste gång igår kväll! Jag fick göra det hela tiden!!!"

Just då, i mitt huvud, låter ovanstående önskningar vettiga. Sen vaknar jag på morgonen, piggnar till (efter typ två timmar och två koppar te) och inser hur absurt jag resonerar. Om en vän skulle berätta att dennes sambo betedde sej som ovan beskrivet skulle jag, utan tvekan, råda till skiljsmässa.

Men trots att jag inser detta dagen efter (lite som en baksmälla faktiskt) sker ändå samma grej inom en snar framtid. Jag börjar undra om jag saknar något hormon. Som typ styr över sömnbristhumöret. 

Vince har börjat gro tänder och jag väntar med skräck på kommande natt. Jag är redan trött efter den gångna. Jag försöker tänka att detta bara är under en kort period. När barnen är små. Att allt blir bättre med tiden. I skrivandets stund hjälper tanken men jag vet att den inatt är som bortblåst.

För när mörkret lägger sej och jag precis håller på att falla in i djupsömn. När allt känns sådär skönt avslappnande. När jag skulle kunna betala en miljon kronor för att få somna in, där och då. När, inte OM utan NÄR, bebisen då börjar ont-i-munnen skrika. Då kommer jag återigen förvandlas till den där hemska, otäcka häxan som Johan förmodligen skulle betala en miljon för att slippa.

Idag vid lunchen, började jag gråta av trötthet. Jag stod där vid diskbänken med Vince på armen. Han var tandontsgnällig och ville ingenting. Jag insåg att snabbmat var mitt enda alternativ. Fast när inte ens det flöt smidigt, när inte ens korvarna kunde ligga stilla. Då brast det för mej! För vem vill äta kladdiga korvar med bröd?!

   

Innan jag nu avslutar detta inlägg vill jag klargöra några saker;

1. Johan skall INTE lastas för min trötthet! Han gör massor för att underlätta.

2. Jag älskar mina barn och ångrar inte att jag satt dem till världen (detta förtydligande vänder sej mest till de som tycker att dagens småbarnsföräldrar klagar för mycket och borde ha tänkt på hur det kunnat bli INNAN de skaffade barn. Hur de nu menar att man skulle ha vetat det?!).

3. Jag vet att korv med bröd INTE klassas som smalmat och därmed inte hjälper till att tappa kilon. But what can a mom do?!

4. Jag vet att mitt "problem" måste sättas i relation till verkliga tragedier - människor svälter!

But still! I am so fucking TIRED!!!!    

 

Kommentarer
Postat av: pia

åh fy fan..jag avundas dig verlkligen inte fina fina vän! Du har nog kommit på ngt med brist på sömnhormon.jag oxå..är så extremt känslig för lack of sleep... Nu men framför allt förr då barnen var små..

Hang in there! INte mycket till tröst men..

Gillar dig! Längtar att få ses över en bit mat och vin..Heja Rosie som tar tag i det!

SNART!!! Lova!!! Kramen!!!

2010-08-27 @ 14:43:51
Postat av: cecilia

Men du! En natts sömn borde du väl kunna få?? Maken får väl ta en hel natt så att du får sova!! Åk bort, det gjorde jag en gång när jag var helt utom mig av sömnbrist. Dom klarar sig säkert utan dig en ynka natt, right? Kram!

2010-08-27 @ 16:19:11
Postat av: Sofia Stephan

Men det är också en känd tortyrmetod att hålla fångar vakna.

Så det är helt ok att lipa för korv-jävlar som inte ligger stilla.



Hur svårt kan det vara att baka fyrkantiga tipp befriade korvbröd? Vi flyger ju liksom till månen om vi vill...



Kram

2010-08-27 @ 18:07:04
Postat av: Lina

Hhahahahhahahha, förlåt Kicki. Kan inte låta bli att skratta åt hela din hemska berättelse, men man vet ju själv hur jobbigt det är och det är ju som att läsa om sig själv. Och din stakars lunch som du hade försökt fixa så fint, inte ens korven kunde uppträda normalt ;)

Kram gumman....

2010-08-27 @ 18:46:10
Postat av: kryck

Härliga Kicki, du är underbar!!!

Kan inte låta bli att skratta när jag läser ditt inlägg

Tror bestämt att alla småbarnsföräldrar nickar åt dina ord och tänker "precis så är det"



Krya på dig och säg åt Johan att ta nattskiftet,

det förtjänar du

2010-08-27 @ 21:26:28
Postat av: Ulli

Åh vad jag skattar åt dina kladdiga korvar jag hade också fått ett bryt!

Sömnbrist är verkligen tortyr, men jag säger som Cecilia åk och sov en liten natt, det kan göra underverk.



KRAM

2010-08-28 @ 00:19:05
Postat av: Anna

Älskade Kicki...

Skit i den där viktnedgången! Är det inte nog att du är stressad över att Vince inte sover? (Vilket, om man överanalyserar som mammor brukar, antagligen är en anledning till att han inte sover)

Som Alfons pappa säger: En sak i taget. Tänk inte så mycket på dieten förrän tandsprickningen är över för den här gången.



Och du... Man FÅR gråta. Man FÅR gråta för att man är trött. Man FÅR gråta för sin egen skull. Man FÅR vara ynklig och liten för att sedan borsta av sig med kommentaren "Det är bara en fas." De orden har räddat mig många gånger...



Stooorta styrke- och orkakramar!!

2010-08-28 @ 11:30:50
URL: http://lararjaveln.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0