Obalans.

Jag är så oändligt trött. Och ledsen. Och irriterad. Trött av för lite sömn. Ledsen för att ha förlorat min mormor och en verkligt fin kollega. Irriterad över oordning här hemma.

Jag är stressad också. För att jag vill hinna med så mycket. Men det enda jag hinner med är tvätt och matlagning. Sen är dagen slut och på något underligt sätt hinner jag heller aldrig lägga mej i tid för att orka med morgondagen.

Allt känns ofärdigt och rörigt. Som om jag inte har kontroll över livet. Allt bara händer och jag ser på. Som i en dröm, ni vet, när man blir jagad och försöker springa men benen inte bär.

Kanske är det min sinnesstämning som framkallar min äldsta unges trots. Jag är djupt imponerad av hans ihärdighet och vilja att säga emot samt göra tvärtemot våra instruktioner. Skrämmande hur arg min älskade unge kan göra mej.

Ett litet smakprov:

"Jag kommer mamma! Men inte nu. Sen."

"Jag vill inte borsta tänderna. Jag är dum!"

"Neeeeeeeeeej, jag tycker inte att du ska vara här!"

Eller det mest frekventa:

"Maaaaaaaaammaaaaaaaaa! Maaaammaaaaa! Maaaaaaammaaaaaa!"

Obalans råder definitivt i vår familj. Vet inte riktigt hur jag ska ställa det tillrätta. Men jag misstänker att sömn skulle göra underverk. Borde förmodligen krypa ner åtminstone två timmar tidigare än vad jag gör. Men det är svårt. Kvällen är så värdefull. Ungarna sover och jag kan röra mej fritt. Utan en bebis vid bröstet alternativt på höften. Ingen underbar 2-åring som vill leka alternativt gnälla. Bara jag, maken och hunden. Lugn och ro alltså. Men sömn, ja... Kanske ännu mer värdefullt at the moment.

Att sitta i solen under tystnad. I mer än tio sekunder. DET är min högsta önskan!



Jag provade härom dagen. Jag hann sluta ögonen och ta ett djupt andetag innan;

"Mammavadskajagköpatilldejnuskajagklippagräsetjagvillhavattendetdärärminaleksakerbaraminaleksaker!"


 


Kommentarer
Postat av: Kusin Maria

När det är mycket som händer och man känner att kontrollen är tappad. Då brukar jag trösta mig med att det kommer en tid efter småbarnsåren då kommer man att få sova och då kommer man inte vata vara lika populär hos barnen som nu. Tiden går fort.Kanske är det en klen tröst men det hjälper mig.

2010-04-19 @ 09:23:47
Postat av: pia

Ja vännen, det är en tung tid just nu, av olika anledningar.

Men när det gäller att få egen tid och njuta- det kommer! Hang in there! kramen

2010-04-19 @ 10:03:55
Postat av: Rosie

Tappa inte hoppet vännen, egen tid kommer, tro mig! Tittar på min son som snart fyller 8 år och tänker att tiden gick alldeles för fort...

2010-04-19 @ 19:40:23
Postat av: Cissi

Men du! Det blir bättre. Promise;)



En dag i taget och så lite utrymme för skratt mitt i all trötthet. Det kommer man långt med.



Kram Cissi. Tillsammans är man mindre ensam.

2010-04-19 @ 21:47:55
URL: http://ordetsmagi.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0