Lycka är...

" Det är inte hur man HAR det utan hur man TAR det. " 

Fint uttryck, det där. Aningens irriterande i vissa fall but still. Det har sin poäng. Alltså man kan ju faktiskt välja hur man ser på saker och hur man reagerar på händelser. Kanske inte så lätt i stundens hetta men jag är helt övertygad om att man kan träna sej på att välja sina reaktioner.

För ärligt talat. Visst kan små vardagsbekymmer vara ack så tunga att bära men om man sätter dem i relation till värre saker, tenderar de att blekna i jämförelse.

Som härom dagen.

Jag vaknade och mådde uselt. Ont i halsen, kramp i magen och snor i näsan. Bredvid mej låg en arg unge som ICKET kunde vänta en sekund med att börja dagen. Bredvid sängen stod vovven och viftade på svansen med jag-är-kissnödig-och-måste-ut-nu blicken och innan jag ens hunnit slänga ena benet över sängen kom jag på att jag skulle jobba (mycket, mycket trist uppdrag) och sedan städa/tvätta/laga mat. Guuuud, vad jag ville dra täcket över huvudet, be maken ringa och sjukskriva mej och själv ta föräldraledigt, gå ut med hunden, ge ungen mat, städa, tvätta och däremellan servera mej te och macka i sängen.
Men jag betedde mej vuxet och steg såklart upp, tog en alvedon, duschade, fixade frukost och åkte sedan till jobbet. Om än lite surt...

Men i bilen blev jag arg på mej själv för mina negtiva tankar. För att jag snäst åt maken att jag citat "faktiskt mår JÄTTE dåligt" och för att jag skällt på hunden när hon blev för glad.

Så jag satte mitt liv i relation till annat. Och kom fram till hur lyckligt lottad jag är som BARA är förklyld, trött och grinig.

För... Det hade kunnat var mycke´ värre! (läses på dalmål)

Jag är BARA förkyld och alvedon finns att tillgå. Jag har ett jobb. Jag har ljuvlig familj och ett fint hem. Jag har pengar till mat och kläder. Jag kan vara mammaledig läääänge. Jag har vänner som är roliga, underbara och härliga. Jag har föräldrar och svärföräldrar som bråkar om att få ta hand om min lilla unge. Jag har syskon som alltid ställer upp. Och jag får snart fira jul med dem jag älskar mest av alla :)

Jag har ett nytt nyårslöfte. För att må bättre och för att sluta hänga upp mej på löjliga småsaker. 

Mitt nyårslöfte:

Att välja se saker från den ljusa sidan.

Alltså:

Always look on the bright side of life.

Med andra ord:

Se det jag HAR och strunta i vad jag saknar.

So to sum up:

Att se glaset som halvfullt och INTE halvtomt.

I can keep going...

Nä, okej. Tänkte väl det. Lite over the top kanske :) Men det var meningen. 

För jag behöver verkligen tänka om! Jag vill vara en bra förebild för Lilleman. Och jag vill vara en fru som faktisk är härlig att leva med och en vän som man vill umgås med.

Till er som kommenterar min blogg:

Jag blir så lycklig och glad :) Ni är underbara som tycker saker om vad jag skriver!!! TACK!!!

 


Kommentarer
Postat av: pia

Och du är underbar! tror jag ska ta efter ditt nyårslöfte och göra det till mitt oxå!

Keep up the good job! love1

2008-12-11 @ 17:08:50
Postat av: Malin

Jag saknar dig. Måste ringa dig snart! PUSS

2008-12-11 @ 22:24:32
Postat av: Cissi

Vi tjafsar hemma. Mest om att jag hatar att 'det inte är hur man har det utan hur man tar det'. Jag har det som jag har det och erik har det som han tar det. Så det så. Nu känns det bättre.

2008-12-12 @ 17:45:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0